Een nieuwe weg naar energie en gezondheid

Terug naar overzicht

Ik ben Luc Kleynjans. Al sinds jonge leeftijd wist ik dat ik mensen wilde helpen met hun gezondheidsproblemen, en de keuze om apotheker te worden leek de logische stap. Ik geloofde heilig in de kracht van wetenschap en de maakbaarheid van gezondheid. Het leek slechts een kwestie van tijd voordat we voor elk probleem de juiste oplossing zouden vinden in de apotheek of het medische netwerk. Maar na 35 jaar ervaring in de apotheek weet ik dat deze ambitie niet altijd waargemaakt kan worden.

Meer dan ooit hoor ik mensen klagen dat ze zich 'niet goed' voelen, dat ze 'vermoeid' zijn, dat ze 'niet goed in hun vel' zitten, of dat ze last hebben van 'pijn'. Deze signalen zijn vaak voorlopers van grotere problemen en chronische ziekten, maar worden niet als zodanig erkend, omdat je op dat moment nog 'officieel niet ziek' bent.

Maar wat missen we dan? Waarom zijn we als apothekers niet of nauwelijks opgeleid om hiermee om te gaan? Waarom werken geneesmiddelen bij slechts 40% van de patiënten optimaal? Waarom reageren sommige mensen nauwelijks of ervaren ze juist veel bijwerkingen terwijl anderen dat niet doen? Dit zijn boeiende vragen, die in de complexe wereld van gezondheid vaak onbeantwoord blijven. De marketing van farmaceutische bedrijven versimpelt het verhaal en schuift de nodige nuance vaak onder de mat.

Als we echt verschil willen maken en mensen willen helpen om ziekte te voorkomen of hun gezondheid om te keren, kunnen we niet om de manier van leven heen. Dit inzicht is niet nieuw, maar iets dat al decennia lang door verstandige experts in de sector wordt erkend. Door te luisteren naar deze experts en de pijlers van een gezonde leefstijl te omarmen, kunnen we steeds meer 'aha-momenten' ervaren. Hormonen zoals insuline (je suikerhormoon) en cortisol (je stresshormoon) spelen een cruciale rol, en de leefstijlfactoren die deze hormonen beïnvloeden, wijzen ons de weg.

Zijn geneesmiddelen, supplementen en andere apotheekproducten dan slechts weggegooid geld? Absoluut niet. Maar zoals professor Filip de Keyser, een expert op het gebied van reumatologie en ontsteking, treffend stelt: de impact van farmacie op je gezondheid is maximaal 30%, terwijl leefstijl tot wel 70% kan bijdragen. Als je dat weet, wordt het duidelijk waar je prioriteit zou kunnen liggen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig inzichtelijke testen die heel toegankelijk zijn. Hiermee kun je zelf de impact van leefstijlaanpassingen evalueren, waardoor je minder afhankelijk bent van je arts of apotheker. Zo neem je zelf het stuur in handen, wat de beste manier is om je energie te boosten en je leven ten volle te leven. Nieuwe technologieën ondersteunen je ook bij het in balans brengen van je natuurlijke energieritmes wanneer deze verstoord raken.

Hoewel ik 40 jaar ouder ben geworden, voel ik me vandaag de dag meer dan ooit gedreven om een nieuwe dynamiek te creëren. Mijn eigen gezondheidsuitdagingen en die van de mensen in mijn apotheek hebben me geleerd dat inzicht en kennis, gecombineerd met testen, technologie en vooral natuurlijke oplossingen, de sleutel vormen tot een holistische aanpak. Daarom geloof ik dat het introduceren van Yoboo in de apotheek een spectaculaire bijdrage kan leveren aan het vergroten van je energie en het genieten van je leven. Het is tijd voor een nieuwe weg, vol energie en vitaliteit. Laten we samen die stap zetten!

Ontvang ons digitaal gaZetje (nieuwsbrief).

Blijf op de hoogte van de laatste leefstijl weetjes en events in ons Z+ Center.